Nieuw concept voor een dagelijkse beursvloer in Venlo

Click here to scrolldown

Daily Trade Fair

  • Brainstorm
  • Strategie
  • Logo
  • Huisstijl

De voormalige bloemenveiling

 

 

 

Brainstorm

Daily Trade Fair, nieuw in Venlo betrekt een nogal in het oog springend pand. Het betreft de locatie van de voormalige bloemenveiling. Het pand heeft een oppervlakte van 53000 men is daarmee niet te overzien op het bedrijventerrein. In verband met de inkoopboulevard in de directe omgeving weten ruim 35000 detaillisten de weg naar het Zon terrein te vinden. Het pand staat inmiddels al enkele jaren leeg. Dit pand heeft een rijke historie, is omvangrijk en uniek en zeker niet voor elk doel geschikt.

Onze opdrachtgever wil een permanente beursvloer inrichten voor de home & garden branche, waarbij ze toonaangevende aanbieders willen aantrekken. De beursvloer wordt 365 dagen per jaar bereikbaar en ligt strategisch erg gunstig ten opzichte van grote wegen, in het hart van het economisch interessante grensgebied.

Voorafgaand aan het schetsen hebben we een kernwoord associatie brainstorm gedaan, zo hebben we boven water gekregen waar Daily Trade Fair voor staat. Het moodbord heeft vervolgens een visuele uiting gegeven aan de merk propositie en ons op weg geholpen met de eerste schetsen.

Advies

Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van het gebouw hebben we een foto reportage gemaakt.  In de wandelgangen werd er een opmerking gemaakt over de ramen, die erg opvallend zijn. Zo opvallend dat ze zelfs de aandacht van enige andere boodschap aan de buitenkant kunnen afleiden. 

Tijdens het schetsen bleek dat de ramen ook voordelen bieden. Ze bleken bij uitstek een basis om een herkenbaar logo te vormen in de uitstraling die de Daily Trade Fair moest krijgen. Buiten een exclusieve uitstraling willen we ook duidelijk maken dat het om een beursgebouw gaat. Het logo zou gebaat zijn bij een neutraal karakter, aangezien er zoveel verschillende vormen en stijlen op de fair samenkomen.

Merk en logo

Het pand is markant, enig in zijn soort en gemakkelijk te vinden door de ramen.  We kunnen gebruik maken van deze sterke punten door zo mogelijk nog meer accent op de ramen te leggen.

In het uiteindelijke logo hebben we de ramen in een ruimtelijke vorm tot leven gebracht. Verder hebben we voorgesteld het pand deels te schilderen om het logo en het pand beter op elkaar aan te laten sluiten.

We hebben gekozen voor 3 kolommen, die samen een ruimtelijkheid suggereren, een vak als het ware, symbool voor de ruimte die je op de fair kan huren.
Vitaal onderdeel hierin zijn de ramen, die de inspiratie vormen voor de kolommen en deze helpen vormgeven.

Zo worden de bestaande ramen opgenomen en als het ware vernieuwd door middel van het logo. Er onstaat een dubbele functie en een nieuwe frisse kijk die zijn weerslag heeft op het volledige gebouw. Zonder te breken of te verbouwen bereiken we met een kleuraanpassing een transformatie.