Een goed leesbaar affiche

Een goed affiche

Twee recente affiches door Familie Fraipont

12 Sep 2013 Gideon Fraipont

Wat maakt een affiche nu een goed affiche... en belangrijker nog door wie laat je die maken. Een affiche zonder goed ontwerp is weggegooid geld.

We vonden een artikel in het welbekende Sjietbergske over de ECI affiches die er steeds beter uitzien. Dat hebben wij als een mooi compliment opgevat. Het artikel beschrijft verder de vaak slecht leesbare affiches met te veel tekst en tierlantijnen (bijvoorbeeld veel logo's, die overigens in verband met sponsorbelangen niet altijd weggelaten kunnen worden). Wij zien ook steeds vaker slechte affiches, als geboren ontwerpers hebben we er een oogje voor.  

Al met al een mooi moment dus om eens wat beter te kijken naar het geheim van een goed affiche. Wat de journalist bij het Sjietbergske goed gezien heeft, kunnen wij als geboren ontwerpers onderbouwen:

Dagelijks word je geconfronteerd met driehoeksborden, abri's, bushokjes, prikborden en winkelruiten waar posters op bevestigd zijn. Als je stilstaat bij  hoe vaak je de boodschap echt meegekregen hebt denken wij het antwoord te weten; bijna nooit.

Hoe komt dat toch? Worden we overspoeld? Worden we er blind voor? Allebei mis; het komt doordat het affiche niet gebruikt is als affiche.

Vaak zie je dat er teveel tekst gebruikt is, het een prentenboek lijkt of gewoonweg totaal niet te lezen is door verkeerde keuzes in kleuren en lettertypes. Het geld gestoken in drukken en plaatsing  is slecht besteed zolang er niet ook geld aan het ontwerp besteed wordt. De boodschap is leidend maar moet weloverwogen gepresenteerd worden, anders wordt deze niet gelezen.

Een goed affiche heeft als basis een aantal vuistregels. Een korte boodschap, een actie moment en uiteindelijk wil het oog wil ook wat.

Deze basis gegevens in korte tekst moeten duidelijk leesbaar en uiteraard aantrekkelijk en onderscheidend gepresenteerd worden. (Een extra ankerpunt kan de huisstijl van een organisatie zijn) De truc is om al die zaken in een flits bij de aanschouwer onder de aandacht te brengen.

Een extra aandachtspunt bij het maken, maar ook bij het bekijken, is een fraaie vormgeving.

Gezien worden en een reactie uitlokken. Een reactie in de vorm van het bezoeken van je evenement, jouw winkel, je website of het kopen van jouw product.

Het ontwerpen ervan is leuk want een affiche staat in de belangstelling. Helaas beheersen weinig (onopgeleide) ontwerpers echt de kunst van het ontwerpen van een goed affiche. Daar is inzicht en ervaring voor nodig.

Wij van Familie Fraipont zijn de juiste partner voor het ontwerpen van een affiche en staan voor een uniek design. Wanneer wij een affiche ontwerpen valt het op is het onderscheidend en bereikt het haar doel.

De journalist beweerde overigens onterecht dat affiches niet meer van deze tijd zijn. Wij vinden ze echter een wezenlijk onderdeel van een totaal communicatie plan... Mits ze goed ingezet worden!

Laat je affiche maken door de professionals van Familie Fraipont.

Volg Familie Fraipont op Twitter.Volg Familie Fraipont op Facebook.